Η τυπική μάθηση αποτελείται ουσιαστικά από τις γνώσεις στάσεις και δεξιότητες που θα πάρει ένα άτομο μέσα από τα βιβλία και την τυπική διαδικασία εκπαίδευσης. Είναι το είδος της μόρφωσης που θα αποκτήσει κάποιος σε όλα τα στάδια και σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.
Η άτυπη μάθηση απαρτίζεται από όλες οι δεξιότητες που θα καλλιεργήσει ένα άτομο κατά την διάρκεια της ζωής του και προκύπτει μέσα από την αλληλεπίδραση του με τους γύρω του. Η άτυπη μάθηση προωθεί την ανάπτυξη των προσωπικών και κοινωνικών δεξιοτήτων του ατόμου, καλλιεργεί τα ταλέντα και τις ιδιαιτερότητες του καθενός και προωθεί την ομαδική εργασία και τη συνεργασία. Αποτελεί το «αόρατο υπόβαθρο της τυπικής εκπαίδευσης»
«Αυτό που κάνει την άτυπη μάθηση ελκυστική είναι το γεγονός ότι βασίζεται καθαρά στο ενδιαφέρον, και έχει χαρακτήρα εθελοντικό, αυτο-κατευθυνόμενο, πρακτικό και αυθεντικό. (Asghar, 2012).
Τι θα μπορούσαμε να κάνουμε στο σχολείο για να συνδυάσουμε την τυπική με την άτυπη εκπαίδευση και να δώσουμε στους μαθητές μας την ευκαιρία να καλλιεργήσουν «τη δική τους προσωπική ατζέντα μάθησης».
* Χρήση του ημερήσιου έντυπου ή διαδικτυακού τύπου στο μάθημα.
* Συμμετοχή των παιδιών σε δράσεις κοινωνικής επιχειρηματικότητας και εθελοντισμού.
* Οργάνωση ομάδων παιδιών ως διαμεσολαβητές – μεταφραστές για βοήθεια στην επικοινωνία με τους γονείς.
* Σχολικές επισκέψεις σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους, βοτανικούς κήπους,
* Παρουσιάσεις και εμπειρίες στη τάξη από επαγγελματίες( συνεντεύξεις, συζήτηση επίλυση απορίες .
* Συγγραφή άρθρου για τη σχολική εφημερίδα .
* Δημιουργία ραδιοφωνικής ομάδας από μαθητές του σχολείου ( επιλογή μουσικής για το διάλειμμα και επίκαιρα θέματα που αφορούν τους μαθητές)
* Συμμετοχή των μαθητών σε ομάδες δράσης (περιβαλλοντική, αθλητική, εθελοντισμού )
* Συνεργασία με εικαστικούς ή αθλητές για οργάνωση ημερίδα αθλητισμού ή τέχνης
* Ενημέρωση πινακίδας από τους μαθητές για θέματα που ενδιαφέρουν τους συμμαθητές τους
* Ενασχόληση με περιβαλλοντικά θέματα -δημιουργία βοτανόκηπου, ή λαχανόκηπου.
* Επίλυση πραγματικών προβλημάτων από τους μαθητές στο χώρο του σχολείου.
Άρθρο της Δέσπω Καρύδα